Apu ahdistukseen

apu_ahdistukseen

  • Ahdistus

    Ahdistusta on monentyyppistä; toisille sosiaaliset tilanteet aiheuttavat tukalaa oloa, kun taas toiset huolehtivat monenlaisista asioista ja jopa itse huolehtimisesta. Ahdistusongelmissa levottomuus sekä huoli useimmiten värittävät arkielämää tarpeettoman laajasti ja vaikeuttavat toimimista etenkin haastavissa tilanteissa. Ahdistukseen yhdistyy usein keskittymisvaikeuksia sekä ahdistusta herättävien asioiden välttämistä. Elämänpiiri saattaa kaventua, kun pyritään pysymään poissa huolta ja levottomuutta aiheuttavien asioiden ääreltä.

  • MIHA-menetelmät avuksi

    Käyttämämme lyhythoito-ohjelmat perustuvat MIHA-menetelmiin, joiden on havaittu olevan tehokkaita erilaisten ahdistusongelmien hoidossa. Menetelmissä keskeistä on kielteisten ajatusten vallan vähentäminen, tietoinen läsnäolo ja arvojen mukaiset teot. Ahdistuksen hoidossa käsitellään sekä ajatusmalleihin että omiin toimintatapoihin liittyviä ahdistusta tuottavia tekijöitä. Hoito-ohjelman aikana etsitään uutta suhtautumistapaa kielteisiin ajatuksiin ja harjoitellaan taitoja, joilla arjen ahdistavuutta voi ehkäistä myös jatkossa. Suuntana on mielekkäämpi elämä, jossa kukin on aktiivinen toimija, jota ajatukset ja menneisyys eivät hallitse.

Jokaisen tarina on omanlaisensa ja keskitymme sen kuulemiseen.

 

Esimerkkitarinat

  • Minulla on tällä hetkellä paljon erilaisia vastuita. Mietin jatkuvasti, saanko kaikki asiat hoidettua ja tulevatko ne tehdyiksi riittävän hyvin. Olen myös vastuussa toisten asioista ja jos teen niissä virheitä, käy muillekin kuin minulle huonosti. Monesti minua puristaa rinnasta ja vatsaan sattuu, kun alan miettiä, mitä kaikkea onkaan vielä tekemättä. Olenkohan sairas vai johtuuko tällainen vain stressistä? Olen kuullut, että stressi on pahaksi keholle. Mitä jos huolehtimisellani vain edesautan omaa sairastumista? Ja jos minulle käy huonosti, miten käy sitten vastuullani oleville tehtäville ja ihmisille? Välillä olen harkinnut avun pyytämistä, mutta tuntuu, ettei minun pitäisi vaivata muita omilla asioillani. Heillä on varmasti riittämiin omiakin huolia. Illalla on vaikea käydä nukkumaan, kun ajatukset pyörivät päässä ja koko ajan on vähän tuskainen olo.

    Voi kun saisin edes yhden illan olla vapaa näistä huolista! Elämä ei oikein tunnu elämisen arvoiselta, kun kaikki aika kuluu eri asioista huolehtimiseen. Pelkään, etten jaksa enää pitkään, mutta en kyllä voi romahtaa nyt. Muiden elämä vaikuttaa niin helpolta, kun heidän ei tarvitse olla koko ajan huolissaan. Haluaisin tehdä jotain, että elämäni olisi huolettomampaa. Toimiikohan tällainen ohjelma minulle tai onkohan minulla ylipäänsä mahdollisuutta muutokseen? Jos tämäkään ei auta, olen varmaan toivoton tapaus. Monesti läheiset sanovat vain, että älä sellaisista huolehdi ja sitten itselle tulee kurja olo, kun kuitenkin huolehdin. Käyköhän niin tässäkin hoidossa?

  • Omien ajatusten kanssa saattaa helposti päätyä umpisolmutilanteeseen ja silloin on varsin ymmärrettävää, että elämästä on vaikea nauttia. Me ihmiset olemme reagointityyleiltämme erilaisia; osa ei tunnu hetkahtavan mistään, kun taas toisille muiden mielestä arkisetkin asiat aiheuttavat huolta. Sinun mielesi toimii juuri sinulle ominaisella tavalla ja huolehtimisesi palvelee jotakin merkityksellistä tarkoitusta elämässäsi.

    Palveluissamme keskitytään selvittämään sinun tilannettasi ja katsomaan, millaiset asiat vaikuttavat sinun ahdistukseesi. Lähdemme myös yhdessä rakentamaan uudenlaista tapaa katsoa omia ajatuksia ja tunteita sekä hakea erilaista tapaa olla ja toimia hankalienkin huoliajatusten kanssa. Ajatuksia ei kielletä, vaan ennemmin opetellaan päästämään irti huolten vallasta omassa elämässä. Keskeisellä sijalla on oman hyvän elämän edistäminen silloinkin, kun huolet tuntuvat vievän voiton.

    Tutkimuksissa on todettu HOT-menetelmien auttavan erilaisten ahdistusongelmien kanssa. Menetelmillä on myös hyvä mahdollisuus toimia sinun tilanteessasi, sillä monet ohjelman aikana harjoitettavat taidot ovat ihmisille luontaisia ja ovat vain unohtuneet elämän kiireen keskellä. Meillä jokaisella on siis edellytyksiä vaikuttaa elämäämme vaikeissakin tilanteissa. Otamme ahdistuksesi vakavasti ja lähdemme yhdessä kanssasi etsimään apua tilanteeseesi.

Huolista voi päästää irti, vaikkeivät huolet haluaisi päästää irti sinusta.

 

Ahdistuksen hoitopalvelumme








Ultralyhythoito
  • 4 tapaamista, kesto noin 1 kk
  • Apua ahdistuksen kohtaamiseen ja käsittelyyn
  • Tavoitteellinen harjoittelu tapaamisilla ja kotona
  • Tilannekartoitus alussa
  • Luodaan henkilökohtainen jatkosuunnitelma
  • Hinta: 75 e/ tapaaminen (kesto: 1 tunti)








Lyhythoito
  • 8 tapaamista, kesto noin 2 kk
  • Vapaaksi ahdistusta aiheuttavista mielen malleista
  • Keinoja toimimiseen ahdistuksen ilmetessä
  • Tilannekartoitus alussa ja puolivälissä
  • Harjoitteet ja niiden soveltaminen arkeen
  • Hinta: 75 e/tapaaminen (kesto: 1 tunti)

 

Varaa aika

Varaa aloituskäynti tai tutustumissoitto. Voit varata myös yksittäisen käynnin päästäksesi alkuun ahdistuksesta vapautumisessa.

Loading...