Blogi

Poiminnat blogista

  • Onnistu elämänmuutoksessa OSA III: Mielen esteiden ylittäminen
    Hyvinvoinnin lisääminen Kommentoi ensimmäisenä »

    Mielenhuollon Onnistu elämänmuutoksessa -blogisarjassa on aiemmin ilmestynyt kaksi osaa: Perusta kuntoon – Arvot ja odotukset tukemaan muutosta 3 vinkkiä toimiviin tavoitteisiin – Tavoitteet muutosta edistäviksi Blogisarjan 3. ja viimeinen osa käsittelee vastaantulevien esteiden ylittämistä. Suurimmat esteet ja parhaat perustelut niiden ylittämättömyyteen löytyvät useimmiten omasta mielestämme. Tässä blogissa keskitytäänkin erityisesti mielen luomien esteiden ylittämiseen. Mieli harhauttaa
    Lisätiedot

  • Onnistu elämänmuutoksessa OSA II: 3 vinkkiä toimiviin tavoitteisiin
    Hyvinvoinnin lisääminen,Tutkimustulokset Kommentoi ensimmäisenä »

    Vuoden ensimmäisessä Mielenhuollon blogisarjassa keskitytään onnistuneen elämänmuutoksen toteuttamiseen. Jos siis mielessäsi on vaikkapa terveellisemmän ruokavalion aloittaminen tai paremman stressinhallinnan opettelu, tarjoaa tämä blogisarja vinkkejä matkallasi kohti onnistunutta muutosta. Blogisarjassa yhdistellään käytännön vinkkejä ja tutkimustietoa. 1. osassa pohdittiin, kuinka arvot ja odotukset vaikuttavat elämänmuutoksen toteuttamiseen. Käsillä oleva 2. osa keskittyy siihen, kuinka luodaan toimivia tavoitteita. Toimivien
    Lisätiedot

  • Onnistu elämänmuutoksessa OSA I: Perusta kuntoon
    Hyvinvoinnin lisääminen,Tutkimustulokset Kommentoi ensimmäisenä »

    Vuoden ensimmäisessä Mielenhuollon blogisarjassa keskitytään onnistuneen elämänmuutoksen toteuttamiseen. Jos siis mielessäsi on vaikkapa terveellisemmän ruokavalion aloittaminen tai paremman stressinhallinnan opettelu, tarjoaa tämä blogisarja vinkkejä matkallasi kohti onnistunutta muutosta. Blogisarjassa yhdistellään käytännön vinkkejä ja tutkimustietoa. 1. osassa luodaan toimivaa pohjaa muutokselle eli mietitään, kuinka arvot ja odotukset vaikuttavat elämänmuutoksen toteuttamiseen. Arvoista motivaatiota muutokseen Olen kirjoittanut arvoista
    Lisätiedot

  • Blogisarjana: Unettomuus | Osa 3: Unettomuus ja elämänlaatu
    Hyvinvoinnin lisääminen,Soveltaminen Kommentoi ensimmäisenä »

    Vielä tämän viikon ajan blogi keskittyy unettomuuteen. Ensimmäinen osa käsitteli unettomuuden määritelmää ja esiintyvyyttä, sisälsi tietoa unihygieniasta ja vinkkejä nukahtamisen/rentoutumisen tueksi. Toisessa osassa tarkasteltiin unettomuuden hoitoa ja käsiteltiin unettomuutta psykologian näkökulmasta. Nyt on vuorossa kolmiosaisen blogisarjan viimeinen osa. Tässä osassa keskitytään elämänlaadun ja unettomuuden yhteyteen. Mietitään mitä voidaan tehdä, jos unettomuuteen ei saada kevyillä ratkaisuilla
    Lisätiedot

  • Blogisarjana: Unettomuus | Osa 2: Unettomuuden psykologiaa
    Hyvinvoinnin lisääminen,Soveltaminen,Tutkimustulokset Kommentoi ensimmäisenä »

    Vielä tämä ja ensi viikko keskitytään unettomuuteen. Ensimmäinen osa käsitteli unettomuuden määritelmää ja esiintyvyyttä, sisälsi tietoa unihygieniasta ja vinkkejä nukahtamisen/rentoutumisen tueksi. Nyt on vuorossa kolmiosaisen blogisarjan toinen osa. Tässä osassa keskitytään erilaisiin tapoihin lähestyä unettomuuden hoitoa, mietitään mitä tekemistä psykologialla on unettomuuden kanssa ja otetaan toinen askel kohti parempaa unta. Osa keinoista ja kokemuksista on
    Lisätiedot

  • Blogisarjana: Unettomuus | Osa 1: Unettomuus, mistä on kyse?
    Hyvinvoinnin lisääminen,Soveltaminen,Tutkimustulokset Kommentoi ensimmäisenä »

    Seuraavat kolme viikkoa keskitytään unettomuuteen. Aion kirjoittaa kolmiosaisen blogisarjan unettomuudesta, sen vaikutuksista elämänlaatuun ja keinoista unettomuuden kanssa toimimiseen. Osa keinoista ja kokemuksista on peräisin tutkimuksesta, jonka toteuttamiseen osallistuin Jyväskylän yliopistossa. Kyseisessä tutkimuksessa minä toteutin yhdessä muiden opiskelijoiden ja yliopiston henkilökunnan kanssa yli 60 ihmiselle unettomuusintervention. Kyseinen hoitomuoto todettiin tehokkaaksi iästä, sukupuolesta, koulutustaustasta tai unettomuuden luonteesta
    Lisätiedot

  • Ville soveltaa: Mielenterveys = Siunattu hulluus!
    Hyvinvoinnin lisääminen,Soveltaminen,ville soveltaa Kommentoi ensimmäisenä »

    Mielenterveys. Milloin sitä kannattaa hoitaa ja miksi? Nyt märehditään sellaista kauraa, jota on pureskeltu ennenkin. Sitä pureskellaan parasta aikaa sote-uudistuksen puolella ja tullaan varmaan pureksimaan sen jälkeenkin. Mielenterveys on sanamörkö, jonka lauseessa esiintymistä seuraa vain jäätynyttä maata Muumilaaksosta tutun Mörön tapaan. Huvittavaa on se, että Muumeissa Mörkö symboloi yksinäisyyttä, jotain mikä on monelle mielenterveyden ongelmista
    Lisätiedot

  • Kuinka selättää työuupumus OSA III: Kun kaikki keinot on kokeiltu
    Etusivu,Hyvinvoinnin lisääminen,Tutkimustulokset Kommentoi ensimmäisenä »

    Tämä blogiteksti on osa kolmen blogin sarjaa, jossa kootaan psykologin vinkkejäselättämiseen. Blogisarjassa esiteltäviä keinoja on käytetty työuupumuksen lyhythoitomallissa, joka on todettu yhdeksi maailman parhaista työuupumushoidoista Jyväskylän yliopiston ja Kelan tutkimushankkeessa Mindfulness-harjoitukset työuupumuksen lievittäjinä (Muupu). Olen itse työskennellyt hankkeessa psykologina ja projektitutkijana ja haluan jakaa kokemuksiani hyödynnettäviksi työuupumuksesta kärsiville. Välttääkseni asiakkaitteni paljastamista käytän oman elämäni esimerkkejä
    Lisätiedot

  • Kuinka selättää työuupumus osa II: Mitä minä voin tehdä?
    Etusivu,Hyvinvoinnin lisääminen,Tutkimustulokset Kommentoi ensimmäisenä »

    Tämä blogiteksti on osa kolmen blogin sarjaa, jossa kootaan psykologin vinkkejäselättämiseen. Blogisarjassa esiteltäviä keinoja on käytetty työuupumuksen lyhythoitomallissa, joka on todettu yhdeksi maailman parhaista työuupumushoidoista Jyväskylän yliopiston ja Kelan tutkimushankkeessa Mindfulness-harjoitukset työuupumuksen lievittäjinä (Muupu). Olen itse työskennellyt hankkeessa psykologina ja projektitutkijana ja haluan jakaa kokemuksiani hyödynnettäviksi työuupumuksesta kärsiville. Välttääkseni asiakkaitteni paljastamista käytän oman elämäni esimerkkejä
    Lisätiedot

  • Kuinka selättää työuupumus osa I: Miksi teen töitä?
    Etusivu,Hyvinvoinnin lisääminen,Tutkimustulokset 4 kommenttia

    Tämä blogiteksti on osa kolmen blogin sarjaa, jossa kootaan psykologin vinkkejäselättämiseen. Blogisarjassa esiteltäviä keinoja on käytetty työuupumuksen lyhythoitomallissa, joka on todettu yhdeksi maailman parhaista työuupumushoidoista Jyväskylän yliopiston ja Kelan tutkimushankkeessa Mindfulness-harjoitukset työuupumuksen lievittäjinä (Muupu). Olen itse työskennellyt hankkeessa psykologina ja projektitutkijana ja haluan jakaa kokemuksiani hyödynnettäviksi työuupumuksesta kärsiville. Välttääkseni asiakkaitteni paljastamista käytän oman elämäni esimerkkejä
    Lisätiedot

  • 3 vinkkiä arjen mindfulnessiin – Aloita matka heti
    Hyvinvoinnin lisääminen,Tutkimustulokset Kommentoi ensimmäisenä »

    Mitä on arjen mindfulness? Mindfulnessin eli tietoisen läsnäolon harjoittaminen tuo helposti mieleen pitkäkestoiset meditaatiohetket, joiden aikana istutaan paikallaan ja seurataan omaa hengitystä. Tällainen harjoittelu onkin yksi tapa lähteä kehittämään omaa hetkessä pysymisen taitoa. Arjen velvoitteiden kanssa sukkuloidessa voi kuitenkin monesti olla haastavaa löytää aikaa tällaiseen pitkäkestoiseen harjoitteluun ja monella into tietoisen läsnäolon harjoittamiseen hiipuukin arjen
    Lisätiedot

  • Ville soveltaa: Kokeilin ja hyväksyin hyväksynnän
    Hyvinvoinnin lisääminen,Soveltaminen,ville soveltaa 1 kommentti

    Minä laitoin Sannan kirjoituksen keskiössä olleeseen hyväksynnän testiin varsin edellisellä viikolla. Helpotti, mutta oli se myös hieman hankalaa. Tilanne kehittyy ja ahdistus kasvaa Töissä oli juuri alkanut uusi projekti, jonka myötä olimme saaneet uuden yhteistyökumppanin. Olimme kaikki varsin innoissamme projektista ja suunnitelmat olivat suuria. Osaltaan tämä tarkoitti myös pitkiä työpäiviä, aamuheräämisiä ja ylikierroksia, mikä johti
    Lisätiedot

  • Hyväksyntä – passiivista sietämistäkö?
    Hyvinvoinnin lisääminen,Tutkimustulokset Kommentoi ensimmäisenä »

    Yllä oleva vertauskuva eli metafora kertoo jotain olennaista meille kaikille, jotka taistelemme omien tunteidemme ja ajatustemme kanssa. Monesti vaikeat tunteet herättävät meissä tarpeen taistella niitä vastaan raivokkaasti. Teemme yhtä jos toista päästäksemme ikävistä ajatuksista ja tunteista; välttelemme, harhautamme itseä muulla tekemisellä, kerromme itsellemme, ettemme saisi ajatella niin kuin ajattelemme. Tällainen taistelu on raskasta ja kuluttaa
    Lisätiedot

  • Ville soveltaa: Mindfulness – hyvinvointia helpostiko?
    Hyvinvoinnin lisääminen,ville soveltaa Kommentoi ensimmäisenä »

    Sannan viimeisimmän kirjoituksen mukaan mindfulness on tieteellisen tarkastelun kestävä menetelmä, joka todistetusti auttaa ihmisiä. Onhan tästä jo puhuttu pitkään. Kaikki mediat ovat täynnä mindfulnessia ja joogat sekä muut vastaavat rauhoittumiseen ja rentoutumiseen tähtäävät harrastukset ovat huipussaan. Mikä tässä mindfulnessissa on sitten se todellinen hienous vai onko siinä mitään hienoa? Siirrytään sanoista tekoihin Vaikka monesti siltä
    Lisätiedot

  • Miten mindfulness vaikuttaa?
    Hyvinvoinnin lisääminen,Tutkimustulokset Kommentoi ensimmäisenä »

    Edellisessä blogitekstissäni kävin läpi, mitä mindfulness- eli tietoisuustaidoilla tarkoitetaan ja esittelin niiden harjoittelun vaikutuksiin liittyviä tutkimuksia. Miten nämä tutkimuksissa havaitut vaikutukset siis tapahtuvat? Miksi tietoisuustaitojen harjoittamisella on niin huomattavia vaikutuksia hyvinvointiimme ja toimintaamme? Tässä blogitekstissä esittelen mindfulness-harjoittelun vaikutusmekanismeista tehtyä tutkimusta. Tavoitteenani on selventää, miten mindfulness toimii ja miksi sen vaikutukset ovat usein laaja-alaisia. Kertauksena vielä, että
    Lisätiedot

  • Ville soveltaa: Ajattelen, siis olenko tietoisesti läsnä?
    Hyvinvoinnin lisääminen Kommentoi ensimmäisenä »

    Mindfulness on nouseva tähti Moni on varmasti kuullut puhuttavan tästä hieman itämaiselta ihmeeltä kuulostavasta termistä. Mitä se sitten on ja jos se on meditaation tyyppistä rauhoittumista hetkeen, niin miten se liittyy ihmisten arkeen ja hyvinvointiin? Harvalla on mahdollisuus sytytellä suitsukkeita ja laittaa rentoutusnauha soimaan keskellä työpäivää. Monesti myöskään kotona ei liiemmin kynttilöiden valossa tapahtuvaan mietiskelyyn
    Lisätiedot

  • Mitä mindfulness- eli tietoisuustaidot ovat?
    Hyvinvoinnin lisääminen,Tutkimustulokset Kommentoi ensimmäisenä »

    “Istahdan aamulla työpöydän ääreen. Olen aloittamassa asiakkaalle lähetettävän palautteen tekemistä ja päätän pysähtyä hetkeksi ennen työn aloittamista. Hengitän syvään sisään ja ulos seuraten, miten rinta ja vatsa kohoilevat ja laskevat hengityksen tahtiin. Mieleeni alkaa putkahdella erilaisia ajatuksia: “Saankohan tuotettua mitään järkevää tätä asiakasta varten?” “Pitäisi hoitaa viime kuun veroilmoitus.” “Mitähän Mielenhuollon sosiaalisessa mediassa pitäisi julkaista
    Lisätiedot

  • Ville soveltaa: Arvot suunnannäyttäjinä elämässä
    Hyvinvoinnin lisääminen Kommentoi ensimmäisenä »

    Aiemmassa kirjoituksessa puhuttiin arvoista ja niiden merkityksestä elämässä. Tässä, kuten kaikissa tulevissa Villen blogikirjoituksissa, edellisen viikon aihetta pyritään käsittelemään konkreettisesti ja toivottavasti havainnollistavin esimerkein. Ihminen laivana ja elämä laivamatkana – johdanto Aluksi esittelen teille metarofan, eli mielikuvan elämästä. Tulen käyttämään tätä samaa metaforaa havainnollistamaan MIHA-menetelmien käsitteitä kaikissa blogiteksteissäni. Elämän voi kuvitella eräänlaiseksi laivamatkaksi. Elämässä suunnistetaan tiettyjen
    Lisätiedot

  • Mitä arvot ovat ja miten niiden mukaan eletään?
    Hyvinvoinnin lisääminen,Tutkimustulokset Kommentoi ensimmäisenä »

    Tässä blogissa käydään läpi, mitä arvot ovat mindfulness-, hyväksyntä- ja arvopohjaisten menetelmien näkökulmasta. Erityishuomiota kiinnitetään siihen, miten arvojen mukaan eletään ja miten luodaan arvopohjaisia tavoitteita. Mitä arvot ovat? Millainen haluaisit elämäsi olevan? Millaisiin asioihin haluaisit käyttää aikaasi? Teetkö juuri nyt sellaisia asioita, jotka ovat itsellesi tärkeitä? Tällaiset kysymykset ovat keskiössä, kun käsitellään arvoja ja arvojen
    Lisätiedot

  • Lyhythoidoilla pitkäkestoisia tuloksia
    Hyvinvoinnin lisääminen,Tutkimustulokset Kommentoi ensimmäisenä »

    Tässä blogikirjoituksessa käyn läpi Mielenhuolto Interventions Oy:n palveluihin liittyvää tutkimustietoa, joihin nettisivuillammekin eri kohdissa viitataan. Palveluissamme hyödynnetään mindfulness-, hyväksyntä- ja arvopohjaisia (MIHA) menetelmiä, joiden vaikuttavuutta erilaisten ongelmien hoidossa ja elämänlaadun kohentamisessa on tutkittu laajasti. Hyviin hoitotuloksiin on myös päästy suhteellisen lyhyillä hoitojaksoilla ja vaikutukset ovat säilyneet pidemmissäkin seurannoissa. MIHA-menetelmien piiriin lukeutuu erilaisia menetelmiä ja ohjelmia,
    Lisätiedot

  • Sannan puheenvuoro
    Esittely Kommentoi ensimmäisenä »

    Olen Sanna Kinnunen ja toimin Mielenhuolto Interventions Oy:ssä psykologina. Psykologin työssä uskon, että jokainen ihminen on oman elämänsä paras asiantuntija ja psykologina voin auttaa kutakin saamaan tämän asiantuntemuksen parhaaseen mahdolliseen käyttöön. Käytän työssäni mindfulness-, hyväksyntä- ja arvopohjaisia (MIHA) menetelmiä, jotka antavat sekä tutkimustietoon että kliiniseen kokemukseen pohjautuen hyvät välineet lähestyä erilaisia tilanteita. Menetelmissä itselleni keskeinen
    Lisätiedot