Apu ahdistukseen

apu_ahdistukseen

  • Ahdistus

    Ahdistusta on monentyyppistä; toisille sosiaaliset tilanteet aiheuttavat tukalaa oloa, kun taas toiset huolehtivat monenlaisista asioista ja jopa itse huolehtimisesta. Ahdistusongelmissa levottomuus sekä huoli useimmiten värittävät arkielämää tarpeettoman laajasti ja vaikeuttavat toimimista etenkin haastavissa tilanteissa. Ahdistukseen yhdistyy usein keskittymisvaikeuksia sekä ahdistusta herättävien asioiden välttämistä. Elämänpiiri saattaa kaventua, kun pyritään pysymään poissa huolta ja levottomuutta aiheuttavien asioiden ääreltä.

  • MIHA-menetelmät avuksi

    Käyttämämme lyhythoito-ohjelmat perustuvat MIHA-menetelmiin, joiden on havaittu olevan tehokkaita erilaisten ahdistusongelmien hoidossa. Menetelmissä keskeistä on kielteisten ajatusten vallan vähentäminen, tietoinen läsnäolo ja arvojen mukaiset teot. Ahdistuksen hoidossa käsitellään sekä ajatusmalleihin että omiin toimintatapoihin liittyviä ahdistusta tuottavia tekijöitä. Hoito-ohjelman aikana etsitään uutta suhtautumistapaa kielteisiin ajatuksiin ja harjoitellaan taitoja, joilla arjen ahdistavuutta voi ehkäistä myös jatkossa. Suuntana on mielekkäämpi elämä, jossa kukin on aktiivinen toimija, jota ajatukset ja menneisyys eivät hallitse.

Jokaisen tarina on omanlaisensa ja keskitymme sen kuulemiseen.

 

Esimerkkitarinat

  • Minulla on tällä hetkellä paljon erilaisia vastuita. Mietin jatkuvasti, saanko kaikki asiat hoidettua ja tulevatko ne tehdyiksi riittävän hyvin. Olen myös vastuussa toisten asioista ja jos teen niissä virheitä, käy muillekin kuin minulle huonosti. Monesti minua puristaa rinnasta ja vatsaan sattuu, kun alan miettiä, mitä kaikkea onkaan vielä tekemättä. Olenkohan sairas vai johtuuko tällainen vain stressistä? Olen kuullut, että stressi on pahaksi keholle. Mitä jos huolehtimisellani vain edesautan omaa sairastumista? Ja jos minulle käy huonosti, miten käy sitten vastuullani oleville tehtäville ja ihmisille? Välillä olen harkinnut avun pyytämistä, mutta tuntuu, ettei minun pitäisi vaivata muita omilla asioillani. Heillä on varmasti riittämiin omiakin huolia. Illalla on vaikea käydä nukkumaan, kun ajatukset pyörivät päässä ja koko ajan on vähän tuskainen olo.

    Voi kun saisin edes yhden illan olla vapaa näistä huolista! Elämä ei oikein tunnu elämisen arvoiselta, kun kaikki aika kuluu eri asioista huolehtimiseen. Pelkään, etten jaksa enää pitkään, mutta en kyllä voi romahtaa nyt. Muiden elämä vaikuttaa niin helpolta, kun heidän ei tarvitse olla koko ajan huolissaan. Haluaisin tehdä jotain, että elämäni olisi huolettomampaa. Toimiikohan tällainen ohjelma minulle tai onkohan minulla ylipäänsä mahdollisuutta muutokseen? Jos tämäkään ei auta, olen varmaan toivoton tapaus. Monesti läheiset sanovat vain, että älä sellaisista huolehdi ja sitten itselle tulee kurja olo, kun kuitenkin huolehdin. Käyköhän niin tässäkin hoidossa?

  • Omien ajatusten kanssa saattaa helposti päätyä umpisolmutilanteeseen ja silloin on varsin ymmärrettävää, että elämästä on vaikea nauttia. Me ihmiset olemme reagointityyleiltämme erilaisia; osa ei tunnu hetkahtavan mistään, kun taas toisille muiden mielestä arkisetkin asiat aiheuttavat huolta. Sinun mielesi toimii juuri sinulle ominaisella tavalla ja huolehtimisesi palvelee jotakin merkityksellistä tarkoitusta elämässäsi.

    Palveluissamme keskitytään selvittämään sinun tilannettasi ja katsomaan, millaiset asiat vaikuttavat sinun ahdistukseesi. Lähdemme myös yhdessä rakentamaan uudenlaista tapaa katsoa omia ajatuksia ja tunteita sekä hakea erilaista tapaa olla ja toimia hankalienkin huoliajatusten kanssa. Ajatuksia ei kielletä, vaan ennemmin opetellaan päästämään irti huolten vallasta omassa elämässä. Keskeisellä sijalla on oman hyvän elämän edistäminen silloinkin, kun huolet tuntuvat vievän voiton.

    Tutkimuksissa on todettu HOT-menetelmien auttavan erilaisten ahdistusongelmien kanssa. Menetelmillä on myös hyvä mahdollisuus toimia sinun tilanteessasi, sillä monet ohjelman aikana harjoitettavat taidot ovat ihmisille luontaisia ja ovat vain unohtuneet elämän kiireen keskellä. Meillä jokaisella on siis edellytyksiä vaikuttaa elämäämme vaikeissakin tilanteissa. Otamme ahdistuksesi vakavasti ja lähdemme yhdessä kanssasi etsimään apua tilanteeseesi.

  • Jännitin jo lapsena ihmisten tapaamista, varsinkin uusien ihmisten. Sitten koulussa asiat meni vielä vaikeammiksi, kun en oikein osannut olla muiden kanssa normaalisti. En meinannut päästä porukoihin ja minulla oli vain yksi hyvä ystävä. Nyt en voi oikein puhua jännityksestä, kun ihan välttelen tilanteita, joissa joutuisin olemaan uusien ihmisten kanssa tai sitten suuremman porukan kanssa tekemisissä. Tuntuu, että tämä on kehittynyt sieltä lapsuudesta saakka, mutta nyt ollaan vain siinä pisteessä, etten enää pärjää. Minulla ei ole oikein lähipiirissä ketään ja olen vain omissa oloissani. Toki minäkin haluaisin olla normaali niin, että olisi kavereita, joiden kanssa voisi tehdä juttuja.

    Sitten yksi mikä kanssa häiritsee, on kun eri tehtävissä pitäisi olla sosiaalinen. Työt kyllä hoituvat, mutta se kaikki siinä ohessa ahdistaa. Sitten kun muilta se onnistuu jotenkin niin luonnostaan, niin olen ajatellut, että joku minussa on varmaan pielessä, kun en osaa olla niissä tilanteissa. Ahdistuksen takia en saa mielenrauhaa ja elämänlaatuni on heikentynyt huomattavasti. Voisikohan tällaisesta ohjelmasta olla apua tai voinko ylipäänsä päästä ahdistuksesta eroon ja pärjätä toisten kanssa? Tarinani on myös aika pitkä ja yksityiskohtainen, joten mitenköhän sitä lyhythoidossa käsitellään? Vähän myös mietityttää, että mitä jos ahdistukseni pahenee niin, etten pystykään käymään ohjelmaa läpi.

  • Ohjelmassamme painottuu ajatusten hallinnasta luopuminen, tietoinen läsnäolo ja arvojen mukaiset teot. Hallintayritykset monesti vain lisävät ajatusten valtaa, tietoinen läsnäolo auttaa rentoutumaan sekä kiinnittymään elämään ja arvojen mukaisia tekoja lisäämällä myös elämän mielekkyys lisääntyy.

    Itselle mielekkäämmän elämän eläminen alkaa ensimmäisellä tapaamisella. Selvitämme sinulle tärkeitä arvoja ja rupeamme toimimaan niiden mukaisesti. Normaalius on huono tavoite, sillä ihmiset ovat aina erilaisia. Käyttämillämme HOT-menetelmillä on mahdollista saada pitkäaikaisia ja hyviä tuloksia lyhyelläkin hoito-ohjelmalla. Tärkeintä on oma tahto ja sitoutuminen ohjelman noudattamiseen. Onkin hyvä miettiä: “Mitä tekisit jos ahdistuksesti loppuisi huomiseksi kokonaan?” Välineet, joita ohjelmastamme saa, auttavat selviämään arjessa esiintyvissä haastavissa tilanteissa, jolloin ahdistuksen ilmeneminen vähenee.

    Jokaisen tarina on arvokas, sillä juuri sen avulla voimme kohdentaa tukitoimet ja ohjelman sisällön sinulle tärkeimpiin asioihin. Me kohtaamme ihmisiä ja kuulemme kaikkien tarinat, sillä se on ainoa ja tehokkain tapa kohdentaa hoitoa mielekkäästi. On vaikea muuttaa tulevaisuutta, jos ei tunne menneisyyttä. Myöskään ahdistuksen vaihtelua ohjelman aikana ei kannata säikähtää. HOT-menetelmille on luonteenomaista, että oireet saattavat korostuvat ohjelman alussa. Vastaavasti ne myös lientyvät kokonaisvaltaisemmin ja pidempikestoisemmin kuin monissa muissa hoitomuodoissa.

    Oireet lientyvät, koska ohjelmamme tarjoaa keinoja, joita voi soveltaa arkeen ja etenkin haastaviin ja vaikeisiin elämäntilanteisiin, joissa ahdistusta yleensä koetaan. Lopputuloksena on aiemmista toimimattomista ratkaisuista luopuminen ja eräänlainen kokonaisvaltainen elämänmuutos uusilla toimintamalleilla.

Huolista voi päästää irti, vaikkeivät huolet haluaisi päästää irti sinusta.

 

Ahdistuksen hoitopalvelumme








Tehostartti
  • 1-2 tapaamista
  • Ota käyttöön uusi suhtautuminen ahdistukseen
  • Opastus ahdistuksen käsittelykeinoihin
  • Tavoitteiden asettamisen vinkit
  • Luodaan harjoitussuunnitelma itselle
  • Hinta: 75 e/ tapaaminen (kesto: 1 tunti)








Ultralyhythoito
  • 4 tapaamista, kesto noin 1 kk
  • Apua ahdistuksen kohtaamiseen ja käsittelyyn
  • Tavoitteellinen harjoittelu tapaamisilla ja kotona
  • Tilannekartoitus alussa
  • Luodaan henkilökohtainen jatkosuunnitelma
  • Hinta: 75 e/ tapaaminen (kesto: 1 tunti)








Lyhythoito
  • 7 tapaamista, kesto noin 2 kk
  • Vapaaksi ahdistusta aiheuttavista mielen malleista
  • Keinoja toimimiseen ahdistuksen ilmetessä
  • Tilannekartoitus alussa ja puolivälissä
  • Harjoitteet ja niiden soveltaminen arkeen
  • Hinta: 75 e/tapaaminen (kesto: 1 tunti)

 

Varaa aika

Varaa aloituskäynti tai tutustumissoitto. Voit varata myös yksittäisen käynnin päästäksesi alkuun ahdistuksesta vapautumisessa.

Loading...