Ville soveltaa: Mindfulness – hyvinvointia helpostiko?

Ville soveltaa: Mindfulness – hyvinvointia helpostiko?
4.7.2016 No Comments » Hyvinvoinnin lisääminen,ville soveltaa Sanna Kinnunen

Sannan viimeisimmän kirjoituksen mukaan mindfulness on tieteellisen tarkastelun kestävä menetelmä, joka todistetusti auttaa ihmisiä.
Onhan tästä jo puhuttu pitkään. Kaikki mediat ovat täynnä mindfulnessia ja joogat sekä muut vastaavat rauhoittumiseen ja rentoutumiseen tähtäävät harrastukset ovat huipussaan. Mikä tässä mindfulnessissa on sitten se todellinen hienous vai onko siinä mitään hienoa?

Siirrytään sanoista tekoihin

Vaikka monesti siltä vaikuttaakin, ei mindfulness ole mikään taikatemppu saatika mikään nopea tai helppo tie parempaan elämään. Asia on oikeastaan päinvastoin.

Psykologit ovat nyt kiinnostuneet mindfulnessista, koska se mahdollistaa toiminnallisuuden osana asiakastyötä. Tällöin voidaan välttää kielellistämisen mukanaan tuomia ongelmia. Kielellistäminen on hienompi sana sille, että lähestytään asioita ainoastaan sanallisesti. Sen huonoina puolina voidaan pitää heikkoa havainnollistavuutta ja opittujen asioiden mahdollista heikkoa siirtymistä osaksi arkea. Jos minä kerron sinulle sanallisesti miten tiikerikakku tehdään tai miten uusi sohva kootaan ILMAN, että näytän mallia, saattavat kakut jäädä tekemättä ja sohvat kokoamatta.

Mindfulnessin toinen etu liittyy siihen, mitä yleensä tapahtuu keskustelun jälkeen – unohtaminen. Jos sinulle selitetään jotain asiaa, joka on vaikeasti ymmärrettävää, eikä se oikein kiinnosta sinua, mitä muistat tuon keskustelun sisällöstä viikon päästä? Keskustelulla voidaan saada muutoksia aikaan vain jos muistamme mistä keskustelimme ja ymmärrämme mitä keskustelun perusteella pitäisi tehdä. Mindfulness-harjoitukset ja mielikuvat tuovat nuo keskustelussa tärkeiksi havaitut asiat jokapäiväiseen toimintaan eli osaksi arkea. Tällöin toimintamme koostuu niistä asioista, joita pidimme tärkeinä psykologin kanssa käydyissä keskusteluissa. Samoin keskustelussa vaikeasti ymmärrettäviltä tuntuvat asiat voidaan muuttaa toiminnaksi tai mielikuvaksi. Eli leivomme sen tiikerikakun tai kasaamme sohvan yhdessä.

mindfulness_hyvinvointi_2Kuvitellaan itsemme hetkeksi laivan kapteeniksi. Seisomme ruorin edessä komentosillalla ja edessä on perämeren karikkoiset rantavedet. Meillä on kaksi vaihtoehtoa suunistamiseen.

Vaihtoehto 1. Joku kertoi sinulle viikko sitten käydyssä keskustelussa ohjeet karikkojen väistämiseen.

Vaihtoehto 2. Viikko sitten käydyn keskustelun aikana väistelitte yhdessä kyseiset karikot ja nyt sinulla on lisäksi kartta, johon nuo vaaralliset karikot on merkitty.

 

Eli jos nyt etsin mindfulness-harjoitteita ja olen ahkera, voin automaattisesti paremmin?

Harjoituksista on hyötyä jos niihin sitoutuu ja ymmärtää mihin niillä tähdätään. Ne eivät välttämättä toimi kaikille itsenäisesti tehtynä. Myös muutosten kohdentaminen yksin voi olla vaikeaa. Yleinen hyvinvointi voi lisääntyä, mutta kohdistuvatko harjoitukset juuri itselle oleellisiin asioihin?

Kuten jo aiemmin mainitsin, ei kyseessä ole oikotie onneen. Tarkoitus on tehdä hartiavoimin hommia kuten ennenkin, mutta mindfulness tarjoaa siihen uusia työkaluja. Psykologin vastaanotolla  käyminen auttaa ihmisiä myös sen takia, että käyntien välissä tehdään paljon itsenäistä työtä. Tarkoitus on selkeyttää omaan elämään liittyviä asioita, minkä jälkeen tavoitteena on oppia ymmärtämään omaa toimintaa ja muuttaa omaa toimintaa haluttuun suuntaan. Psykologi ja tämän käyttämät menetelmät kohdentavat toimintaa oleellisiin asioihin sekä toimivat itsenäisen työskentelyn tukena.

On totta, että itsenäisesti toteutettuna harjoitukset voivat parantaa keskittymistä ja auttaa oman toiminnan arvioinnissa. Suurempien haasteiden parissa toiminnan kohdentaminen on kuitenkin erityisen tärkeää, sillä olemme usein valitettavan sokeita omille ongelmillemme. Ja vaikka tunnistaisimmekin kipupisteemme, emme välttämättä tiedä miten niihin vaikutetaan.

Kapteenin roolissa tilanne on eksymiseen verrattava tilanne. Tiedät kyllä, että nyt ollaan hukassa, mutta et tiedä miten päästä takaisin oikealle reitille. Joskus voidaan palata omia jälkiä takaisin. Toisinaan otetaan vain joku suunta ja löydetään siten perille. Mutta kun kysyy neuvoa henkilöltä, joka tuntee alueen, voi saada varmemman suunnan kohti päämäärää.

Eli onko mindfulnessissa mitään hienoa?  Minusta on ja paljonkin. Tuo hienous ei välttämättä vain välity mediasta tai hukkuu sekalaisten stressinpurkupalveluiden tulvaan.

Entä mikä mindfulnessissa on sitten se todellinen hienous? Minusta se antaa asiakkaalle itselleen työkaluja lähestyä omaa hyvinvointiaan toiminnan kautta.

On aina parempi, että oma onni on omissa käsissä.

ville_etusivuTämän blogin on kirjoittanut psykologi Ville Suutari. Ville käyttää työssään mindfulness-, hyväksyntä- ja arvopohjaisia menetelmiä. Hän on perehtynyt erityisesti unettomuuden lääkkeettömään hoitoon ja henkilöarviointiin.

Tagit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *