Blogi

Poiminnat blogista

  • Työhyvinvoinnin tutkimus tutuksi: Kuinka voida hyvin muutoksessa?
    Etusivu, Työhyvinvoinnin tutkimus tutuksi No Comments »

    Tutkimusten mukaan jopa 70 % organisaatiomuutoksista epäonnistuu. Tämä kielii monesti siitä, ettei työntekijöitä ole saatu kunnolla mukaan muutokseen. Usein ongelmaa pyritään ratkaisemaan tutkimalla tapoja vähentää muutosvastarintaa. Mutta voisiko muutosta lähestyä myönteisemmästä näkökulmasta? Tässä blogissa esitellään tuloksia tutkimuksesta, joka keskittyi siihen, mitä kukin yksilö voi tehdä muutoksen edistämiseksi ja oman hyvinvointinsa suojelemiseksi prosessissa. Yhtenä ratkaisuna parempaan
    Details

  • Työhyvinvoinnin tutkimus tutuksi: Millaisia ovat parhaiten palauttavat tauot?
    Etusivu, Työhyvinvoinnin tutkimus tutuksi No Comments »

    Millaisen tauon jälkeen sinusta tuntuu, että olet taas valmis loppupäivän töihin? Hyvinvoinnin ja suorituskyvyn kannalta sillä on olennainen merkitys, miten pidämme taukoja. Esimerkiksi säännölliset mikrotauot (alle 10 min paussit työstä) parantavat työtyytyväisyyttä, lisäävät myönteisiä tunteita ja vähentävät väsymystä. Onpa mikrotauoilla huomattu sellainenkin hyöty, että työpäivän jälkeen palautuminen alkaa nopeammin, kun niitä on muistettu pitää. Mutta
    Details

  • Työhyvinvoinnin tutkimus tutuksi: Miksi sama työuupumuksen hoito ei toimi kaikilla?
    Etusivu, Työhyvinvoinnin tutkimus tutuksi No Comments »

    Yllä on kaksi fiktiivistä tarinaa siitä, kuinka saman työuupumuksen hoito-ohjelman läpikäyneet voivat saada aivan eri tulokset. Mutta mitä tutkimus sanoo siitä, miksi toiset hyötyvät hoidosta ja toiset eivät? Tässä blogissa käyn läpi erään työuupumuksen hoito-ohjelman vaikuttavuudesta tehtyä tutkimusta (yksi väitöskirjaani liittyvistä tutkimuksista). Kahdeksan viikon hoito-ohjelmassa yhdistettiin ryhmätapaamiset ja netin kautta toimiva itsehoito-ohjelma. Hoidossa käytettiin mindfulness-,
    Details

  • Lisää blogeja Zeneraattoreiden sivuilla
    Esittely No Comments »

    Mielenhuollon Sanna kirjoittaa blogeja myös Zeneraattoreiden sivuille. Ne löytyvät osoitteesta www.zeneraattorit.fi Tervetuloa lukemaan!

  • Onnistu elämänmuutoksessa OSA III: Mielen esteiden ylittäminen
    Hyvinvoinnin lisääminen No Comments »

    Mielenhuollon Onnistu elämänmuutoksessa -blogisarjassa on aiemmin ilmestynyt kaksi osaa: Perusta kuntoon – Arvot ja odotukset tukemaan muutosta 3 vinkkiä toimiviin tavoitteisiin – Tavoitteet muutosta edistäviksi Blogisarjan 3. ja viimeinen osa käsittelee vastaantulevien esteiden ylittämistä. Suurimmat esteet ja parhaat perustelut niiden ylittämättömyyteen löytyvät useimmiten omasta mielestämme. Tässä blogissa keskitytäänkin erityisesti mielen luomien esteiden ylittämiseen. Mieli harhauttaa
    Details

  • Onnistu elämänmuutoksessa OSA II: 3 vinkkiä toimiviin tavoitteisiin
    Hyvinvoinnin lisääminen, Tutkimustulokset No Comments »

    Vuoden ensimmäisessä Mielenhuollon blogisarjassa keskitytään onnistuneen elämänmuutoksen toteuttamiseen. Jos siis mielessäsi on vaikkapa terveellisemmän ruokavalion aloittaminen tai paremman stressinhallinnan opettelu, tarjoaa tämä blogisarja vinkkejä matkallasi kohti onnistunutta muutosta. Blogisarjassa yhdistellään käytännön vinkkejä ja tutkimustietoa. 1. osassa pohdittiin, kuinka arvot ja odotukset vaikuttavat elämänmuutoksen toteuttamiseen. Käsillä oleva 2. osa keskittyy siihen, kuinka luodaan toimivia tavoitteita. Toimivien
    Details

  • Onnistu elämänmuutoksessa OSA I: Perusta kuntoon
    Hyvinvoinnin lisääminen, Tutkimustulokset No Comments »

    Mielenhuollon blogisarjassa keskitytään onnistuneen elämänmuutoksen toteuttamiseen. Jos siis mielessäsi on vaikkapa terveellisemmän ruokavalion aloittaminen tai paremman stressinhallinnan opettelu, tarjoaa tämä blogisarja vinkkejä matkallasi kohti onnistunutta muutosta. Blogisarjassa yhdistellään käytännön vinkkejä ja tutkimustietoa. 1. osassa luodaan toimivaa pohjaa muutokselle eli mietitään, kuinka arvot ja odotukset vaikuttavat elämänmuutoksen toteuttamiseen. Arvoista motivaatiota muutokseen Olen kirjoittanut arvoista ja niiden
    Details

  • Blogisarjana: Unettomuus | Osa 3: Unettomuus ja elämänlaatu
    Hyvinvoinnin lisääminen, Soveltaminen No Comments »

    Vielä tämän viikon ajan blogi keskittyy unettomuuteen. Ensimmäinen osa käsitteli unettomuuden määritelmää ja esiintyvyyttä, sisälsi tietoa unihygieniasta ja vinkkejä nukahtamisen/rentoutumisen tueksi. Toisessa osassa tarkasteltiin unettomuuden hoitoa ja käsiteltiin unettomuutta psykologian näkökulmasta. Nyt on vuorossa kolmiosaisen blogisarjan viimeinen osa. Tässä osassa keskitytään elämänlaadun ja unettomuuden yhteyteen. Mietitään mitä voidaan tehdä, jos unettomuuteen ei saada kevyillä ratkaisuilla
    Details

  • Blogisarjana: Unettomuus | Osa 2: Unettomuuden psykologiaa
    Hyvinvoinnin lisääminen, Tutkimustulokset No Comments »

    Vielä tämä ja ensi viikko keskitytään unettomuuteen. Ensimmäinen osa käsitteli unettomuuden määritelmää ja esiintyvyyttä, sisälsi tietoa unihygieniasta ja vinkkejä nukahtamisen/rentoutumisen tueksi. Nyt on vuorossa kolmiosaisen blogisarjan toinen osa. Tässä osassa keskitytään erilaisiin tapoihin lähestyä unettomuuden hoitoa, mietitään mitä tekemistä psykologialla on unettomuuden kanssa ja otetaan toinen askel kohti parempaa unta. Osa keinoista ja kokemuksista on
    Details

  • Blogisarjana: Unettomuus | Osa 1: Unettomuus, mistä on kyse?
    Hyvinvoinnin lisääminen, Tutkimustulokset No Comments »

    Seuraavat kolme viikkoa keskitytään unettomuuteen. Aion kirjoittaa kolmiosaisen blogisarjan unettomuudesta, sen vaikutuksista elämänlaatuun ja keinoista unettomuuden kanssa toimimiseen. Osa keinoista ja kokemuksista on peräisin tutkimuksesta, jonka toteuttamiseen osallistuin Jyväskylän yliopistossa. Kyseisessä tutkimuksessa minä toteutin yhdessä muiden opiskelijoiden ja yliopiston henkilökunnan kanssa yli 60 ihmiselle unettomuusintervention. Kyseinen hoitomuoto todettiin tehokkaaksi iästä, sukupuolesta, koulutustaustasta tai unettomuuden luonteesta
    Details

  • Kuinka selättää työuupumus OSA III: Kun kaikki keinot on kokeiltu
    Hyvinvoinnin lisääminen, Tutkimustulokset No Comments »

    Tämä blogiteksti on osa kolmen blogin sarjaa, jossa kootaan psykologin vinkkejä työuupumuksen selättämiseen. Blogisarjassa esiteltäviä keinoja on käytetty työuupumuksen lyhythoitomallissa, joka on todettu yhdeksi maailman parhaista työuupumushoidoista Jyväskylän yliopiston ja Kelan tutkimushankkeessa Mindfulness-harjoitukset työuupumuksen lievittäjinä (Muupu). Olen itse työskennellyt hankkeessa psykologina ja projektitutkijana ja haluan jakaa kokemuksiani hyödynnettäviksi työuupumuksesta kärsiville. Välttääkseni asiakkaitteni paljastamista käytän oman
    Details

  • Kuinka selättää työuupumus osa II: Mitä minä voin tehdä?
    Hyvinvoinnin lisääminen, Tutkimustulokset No Comments »

    Tämä blogiteksti on osa kolmen blogin sarjaa, jossa kootaan psykologin vinkkejä työuupumuksen selättämiseen. Blogisarjassa esiteltäviä keinoja on käytetty työuupumuksen lyhythoitomallissa, joka on todettu yhdeksi maailman parhaista työuupumushoidoista Jyväskylän yliopiston ja Kelan tutkimushankkeessa Mindfulness-harjoitukset työuupumuksen lievittäjinä (Muupu). Olen itse työskennellyt hankkeessa psykologina ja projektitutkijana ja haluan jakaa kokemuksiani hyödynnettäviksi työuupumuksesta kärsiville. Välttääkseni asiakkaitteni paljastamista käytän oman
    Details

  • Kuinka selättää työuupumus osa I: Miksi teen töitä?
    Hyvinvoinnin lisääminen, Tutkimustulokset 4 Comments

    Tämä blogiteksti on osa kolmen blogin sarjaa, jossa kootaan psykologin vinkkejä työuupumuksen selättämiseen. Työuupumus määritellään pitkittyneen stressitilanteen seurauksena syntyväksi tilaksi, jota hallitsevat voimakas väsymys, kyynistyminen oman työn merkitykselle ja siinä kohdattaville asioille sekä omien tietojen ja taitojen riittävyyden epäileminen. Työuupumus on erityisen yleistä tunnollisilla ja paljon vastuita haalivilla, mutta nykytyöelämän menossa se voi kohdata käytännössä
    Details

  • 3 vinkkiä arjen mindfulnessiin – Aloita matka heti
    Hyvinvoinnin lisääminen, Tutkimustulokset No Comments »

    Mitä on arjen mindfulness? Mindfulnessin eli tietoisen läsnäolon harjoittaminen tuo helposti mieleen pitkäkestoiset meditaatiohetket, joiden aikana istutaan paikallaan ja seurataan omaa hengitystä. Tällainen harjoittelu onkin yksi tapa lähteä kehittämään omaa hetkessä pysymisen taitoa. Arjen velvoitteiden kanssa sukkuloidessa voi kuitenkin monesti olla haastavaa löytää aikaa tällaiseen pitkäkestoiseen harjoitteluun ja monella into tietoisen läsnäolon harjoittamiseen hiipuukin arjen
    Details

  • Hyväksyntä – passiivista sietämistäkö?
    Hyvinvoinnin lisääminen, Tutkimustulokset No Comments »

      Yllä oleva vertauskuva eli metafora kertoo jotain olennaista meille kaikille, jotka taistelemme omien tunteidemme ja ajatustemme kanssa. Monesti vaikeat tunteet herättävät meissä tarpeen taistella niitä vastaan raivokkaasti. Teemme yhtä jos toista päästäksemme ikävistä ajatuksista ja tunteista; välttelemme, harhautamme itseä muulla tekemisellä, kerromme itsellemme, ettemme saisi ajatella niin kuin ajattelemme. Tällainen taistelu on raskasta ja
    Details

  • Miten mindfulness vaikuttaa?
    Hyvinvoinnin lisääminen, Tutkimustulokset No Comments »

    Edellisessä blogitekstissäni kävin läpi, mitä mindfulness- eli tietoisuustaidoilla tarkoitetaan ja esittelin niiden harjoittelun vaikutuksiin liittyviä tutkimuksia. Miten nämä tutkimuksissa havaitut vaikutukset siis tapahtuvat? Miksi tietoisuustaitojen harjoittamisella on niin huomattavia vaikutuksia hyvinvointiimme ja toimintaamme? Tässä blogitekstissä esittelen mindfulness-harjoittelun vaikutusmekanismeista tehtyä tutkimusta. Tavoitteenani on selventää, miten mindfulness toimii ja miksi sen vaikutukset ovat usein laaja-alaisia. Kertauksena vielä, että
    Details

  • Mitä mindfulness- eli tietoisuustaidot ovat?
    Hyvinvoinnin lisääminen, Tutkimustulokset No Comments »

    “Istahdan aamulla työpöydän ääreen. Olen aloittamassa asiakkaalle lähetettävän palautteen tekemistä ja päätän pysähtyä hetkeksi ennen työn aloittamista. Hengitän syvään sisään ja ulos seuraten, miten rinta ja vatsa kohoilevat ja laskevat hengityksen tahtiin. Mieleeni alkaa putkahdella erilaisia ajatuksia: “Saankohan tuotettua mitään järkevää tätä asiakasta varten?” “Pitäisi hoitaa viime kuun veroilmoitus.” “Mitähän Mielenhuollon sosiaalisessa mediassa pitäisi julkaista
    Details

  • Mitä arvot ovat ja miten niiden mukaan eletään?
    Hyvinvoinnin lisääminen, Tutkimustulokset No Comments »

    Tässä blogissa käydään läpi, mitä arvot ovat mindfulness-, hyväksyntä- ja arvopohjaisten menetelmien näkökulmasta. Erityishuomiota kiinnitetään siihen, miten arvojen mukaan eletään ja miten luodaan arvopohjaisia tavoitteita. Mitä arvot ovat? Millainen haluaisit elämäsi olevan? Millaisiin asioihin haluaisit käyttää aikaasi? Teetkö juuri nyt sellaisia asioita, jotka ovat itsellesi tärkeitä? Tällaiset kysymykset ovat keskiössä, kun käsitellään arvoja ja arvojen
    Details

  • Lyhythoidoilla pitkäkestoisia tuloksia
    Hyvinvoinnin lisääminen, Tutkimustulokset No Comments »

    Tässä blogikirjoituksessa käyn läpi Mielenhuolto Interventions Oy:n palveluihin liittyvää tutkimustietoa, joihin nettisivuillammekin eri kohdissa viitataan. Palveluissamme hyödynnetään mindfulness-, hyväksyntä- ja arvopohjaisia (MIHA) menetelmiä, joiden vaikuttavuutta erilaisten ongelmien hoidossa ja elämänlaadun kohentamisessa on tutkittu laajasti. Hyviin hoitotuloksiin on myös päästy suhteellisen lyhyillä hoitojaksoilla ja vaikutukset ovat säilyneet pidemmissäkin seurannoissa. MIHA-menetelmien piiriin lukeutuu erilaisia menetelmiä ja ohjelmia,
    Details

  • Sannan puheenvuoro
    Esittely No Comments »

    Olen Sanna Kinnunen ja toimin Mielenhuolto Interventions Oy:ssä psykologina. Psykologin työssä uskon, että jokainen ihminen on oman elämänsä paras asiantuntija ja psykologina voin auttaa kutakin saamaan tämän asiantuntemuksen parhaaseen mahdolliseen käyttöön. Käytän työssäni hyväksymis- ja omistautumisterapian (HOT) menetelmiä, jotka antavat sekä tutkimustietoon että kliiniseen kokemukseen pohjautuen hyvät välineet lähestyä erilaisia tilanteita. Menetelmissä itselleni keskeinen plussa
    Details